- Г-н Станчев, заговори се за промяна в Закона за НСО, нужна ли е такава промяна и в каква посока трябва да е тя?
- Има нужда. Пет години, след като този закон действа, трябва да се направи преоценка по отношение на това какви обекти имаме за охраняване, по отношение на съгласуване на нормативната база. А защо не заговорим и за това президентът като наш ръководител да бъде повече овластен? Защото към момента той само подписва указите за моето назначаване и за заместниците ми. Той е наш ръководител, а ръководи само тази смяна на ръководния състав на службата и мога да му предложа едно щатно длъжностно разписание, което към момента аз не мога да го направя.
- Защо?
- Защото то е обвързано с правилника за прилагане на закона, а там всичко е казано.
- Споменахте намаляване на обектите, които охранявате. Можете ли да дадете пример за обекти, които НСО охранява ненужно?
- Примерно резиденция „Шабла“. Това не е резиденция и не считам, че нямаме възможност да се справим, ако там отиде някой от охраняваните лица - тогава разбира се мога да изпратя авангард и да свършат необходимата работа. Болница „Лозенец“ също е такъв обект.
- Появи се предложение МВР да поеме охраната на част от виповете. Може ли да заработи практически такъв механизъм?
- Всичко е възможно. Законодътелят по принцип дава рамката и това е негов прерогатив, а съответно службите трябва да го спазват. Но тук ние имаме вече разписани закони, в който е ясно всяка от четирите в момента съществуващи охранителни структури докъде се простира и правната база е ясна. Ние получихме уверение от страна на МВР, че те нямат идеи да правят второ НСО, но дали така ще се случи, нека изчакаме да видим. Наши представители бяха в комисията и пред тях беше заявено същото, но всичко е въпрос на време.
- Какво пречи и в рамките на сегашния закон НСО да бъде променена и на нея да не се гледа като на свръхлуксозна таксиметрова служба?
- Това са твърдения на една част от обществото, които винаги заклеймяват НСО. Така се случи и напоследък. Имахме случай, веднъж с даден от нас на Народното събрание автомобил бяха стигнали до някакъв конфликт. Съответно по наша инициатива излезе информация в медиите, но все пак на другия ден службата беше виновна. Аз не съм съгласен с това твърдение, че сме таксиметрова служба. Ами не сме. Хората са специално обучавани, спазват правилата и не мога да ги нарека таксиметрова служба. Не защото съм в нея, но и отвън да ги погледнем, няма как да ги нарека така.
- Редно ли е Борисов сам да кара джипката?
- В нашия закон не е разписано ограничение. Въпрос на негово виждане е.
- Тоест, ако президентът поиска, може и той да си кара колата?
- Ами ето това вероятно трябва да влезе като някакъв вид ограничение в закона, за да може евентуално след това да се търсят не мерки спрямо охраняваните лица, а спрямо тези, които са им разрешили те да шофират.
- Колко души извън изрично предвидените в закона охранявате в момента?
- Това не мога да съобщя, защото ще наруша Закона за защита на класифицираната информация. Но НСО охранява общо приблизително около 50 човека - тези по закон, тези по решения на комисията, чуждестранните делегации.
- Какви са разходите на година, които прави НСО за охрана на хора, които не са включени в закона?
- Също не мога да дам отговор, защото мога да бъде подведен под отговорност за нарушение на Закона за класифицираната информация. Ако изпадна в детайли, може по косвени пътища до достигнете до информация за степен на застрашеност, за средствата и способите на охрана, което ще наруши начина, по който си изпълняваме работата.
- Има предложение партиите с държавна субсидия да плащат охраната на техни членове, за които се налага НСО за ги пази. Вашият коментар?
- Веднага след обявяването на тази идея при мен дойде една дама, служител по сигурността в едно посолство. И ме попита какво се случва. Аз пък попитах в тяхната държава има ли такова нещо. Няма, никъде в Европа няма такова нещо човек да си плаща, че го охранява държавата. Ние сме изцяло на бюджетна издръжка. Ако вземем един депутат от малка партия откъде ще ги вземе тези средства. Охраната струва пари и е скъпа. Ние сме с отрицателно становище по това предложение.
- Може ли да обясните механизма как решавате на кого извън разписаните в закона хора да бъде назначена охрана?
- Първо трябва да има сигнал, ако човек подлежи на такъв вид охрана въобще. Тоест не е сред първите 5-има човека в държавата. Този сигнал достига до нас по два канала - от МВР или от ДАНС. Има начин и до нас да се изпрати, но ние предоставяме сигнала на тези два органа. След това се събира комисията. Извършва се преценка на информацията и се взема решение, като два подписа в подкрепа са достатъчни. Решението на комисията, естествено, върви с материали за обосновката му, но те са тайна и не могат да бъдат разкривани.
- Ако напиша графит, че ще убия депутата Х, вие ще му назначите ли охрана веднага?
- Не. Първо се включват другите две институции, те ще ви издирят, ще видят дали намеренията ви са сериозни. Да, за този период може да ни бъде възложено да назначим някаква охрана, но след това, ако службите разберат, че това е някаква ваша груба шега, охраната ще бъде свалена.
- Успяхте ли да се преборите с един стар проблем на НСО хора от службата да си доработват като частни охрани?
- Честно казано нямам информация, че има такива хора. Което, разбира се, не означава че няма такива хора. Но според мен този проблем остана доста назад в миналото. Сега хората, които идват при нас, дори и да имат допълнителна дейност, то тя е преподавателска, което е разрешено от закона.
- Стига ли заплатата на един сержант и може ли да се сравнява с това, което е на пазара извън НСО?
- Точно от сержантите има най-много оплаквания по темата. Но те са в посока, че биха искали да станат офицери. Но моята идея в тази служба е да намалявам офицерския състав и да увеличавам сержантския. Няма как в една служба да има равно количество офицери и сержанти. Това е дълъг процес, аз не мога да уволнявам офицери. Но съм го поставил като принцип и резултатът ще е, че всеки един сержант ще получи повече свободно време, в което може да се явява на занятия, да има почивка и пр. В момента сержантите са изключително натоварени. А по отношение на размера на заплатата, скоро бях във Варна да назначавам хора и ги попитах как е според тях заплатата. Отговориха ми, че за Варна е добра. Но за София тази заплата е ниска. Ако приемем да търсим хора в близки до столицата градове, то те трябва да са толкова близо като Перник, за да могат да идват сутрин и да се прибират вечер. Вземат ли си квартира в София, заплатата няма да им стигне.
- Имате ли незаети щатове?
- Имаме трицифрено число, немалък дял от цялата служба. Но финансовите условия не ми позволяват въобще да се погрижа за този недокомплект. Пътят е оттук като излезе офицер, на негово място да влиза сержант, защото това ще даде отражение по отношение на заплатите.
- Имате ли възможност да преговаряте с правителството за увеличаване на заплатите - в МВР и армията в последните години постоянно ги вдигат?
- По постановление заплатите са едни и същи при нас и в армията. Те вероятно имат някакво заплащане на извънреден труд, дежурства и други дейности. Оттам в армията трупат нещо в плюс. Но пък ние имаме случай с една дама от Военна полиция, на която заплатата й падна с около 200 лв., но въпреки всичко дойде при нас.
- Тоест при вас няма заплащане на извънредния труд и екипът, който обикаля примерно 48 часа България с Борисов, не получава нищо допълнително?
- Не, няма. Нито стотинка. Но нямам нищо против това да се промени.
- Автомобилите в какво състояние са?
- Стари. Най-новите бяха закупени 2015 г. При километрите, които минават, и стандарта, който опитваме да осигурим, това е стар автомобил.
- От няколко години се говори за закупуване на нови бронирани лимузини и все не се получава.
- Не се получава, и миналата не се получи. Направихме обществена поръчка, но свидетелствата за допуск до класифицирана информация бяха издадени на фирмите, след като удължихме срока на поръчката и дори той изтече. В крещяща нужда сме този ресурс да се обнови. И тази година ще имаме мероприятия, които изискват бронирани автомобили. Като не говорим за купуване на 20 такива автомобила, а за 2-3.
- Съществува ли все още практиката други институции да купуват коли и да ви ги предоставят, както бе с джиповете „Тойота“, които ползва премиерът?
- В момента имаме около 20 такива автомобили, които ползваме с договори с различни организации. И аз не намирам нищо нередно в това, че дадена институция притежава автомобил с отпаднала необходимост и ни го предоставя с договор за временно ползване. Тази политика е от 20-30 години.
- А партии? ДПС обявиха, че те ви дават коли.
- 3 автомобила има на ДПС в службата. Други партии не си спомням да са давали автомобили.
- Издигал ли сте на постове в НСО ваши близки, каквито проверки започнаха?
- Не. Аз издигам само хора, които са изявени професионално. Абсолютно ясно ми е какво се случваше през едни изминали години. Имахме хора, които бяха издигани на ръководни длъжности без да имат дори ръководен стаж по закон, нямаха образователен ценз. Имахме хора, за които се грижеха да ги издигнат в длъжност, и понеже те бяха изключително млади, се стигна до там да се променят коефициентите за кадрово развитие и той от 24 падна на 10. И всичко това преследваше назначаването на един човек на дадена длъжност. Тези неща ги изправих. Но никого не съм махнал от службата, просто тези хора съм ги понижил в длъжности, на които тяхната квалификация отговаря. Ако не са съгласни, нека да напускат. Но аз се стремя само към професионални качества на хората в НСО. Предоставили сме възможността на КПКОНПИ да получи цялата нужна им информация.
- Когато Симеон Сакскобургготски беше премиер, беше забранил на НСО да минават на червено, да пускат буркани.
- Зная, аз бях част от неговия екип за охрана.
- В момента колите на НСО спазват ли поне в основи правилника за движение по пътищата, за да не тормозят хората? Защото бяхме свидетели от едно клипче във фейсбука на Борисов как колата се носи по двете платна на магистралата.
- Ние изразихме нашето отношение по този случай. Не към премиера, а към нашия водач. Иначе аз съм призовал шофьорите на НСО да спазват всички правила за движение, които важат за всеки на пътя. И на всеки е казано, ако нарушават правилата, да пускат лампите. Но без да създават предпоставки за произшествия.
- А не е ли редно наравно с обучението по стрелба и шофиране вашите служители да получават и нещо като обучение по възпитание, за да не влизат в конфликти с хора?
- Тази година ангажираме повече психолози, които да работят с тях. На мен ми се струва като магия човек, който цял живот е бил агресивен, да стане мил и добър, на идеята ми е нашите служители да бъдат наистина по-търпеливи. Знаете, че ние участваме пряко в много мероприятия на първа линия и съответно хората си изявяват личното отношение към нас. За първа година ще опитаме да вкараме служителите повече в това обучение. Аз лично съм имал такъв случай. Докато ходим заедно с охранявания човек, виждам един друг мъж как върви и пътищата ще им се пресекат, те ще се сблъскат. Но този човек въобще не гледаше напред, а си гледаше в краката, той не виждаше нищо около себе си и си мислеше. В един момент се притичах до него и му казах: Извинете, може ли!". Той вдигна очи и спря, аз му се извиних, че съм се припознал и това беше достатъчно да се спре и охраняваният човек да си мине. А мъжът дори не усети, че съм охранител. Заради това и обучението ще е такова, да се избягват конфликтите, ако не са крайно наложителни.”
Интервю на Виктор Иванов и Димитър Мартинов, в. „24 часа“
Снимка: Велислав Николов
Източник: https://www.24chasa.bg/mnenia/article/8181275