Водещ Силвия Великова: Най-вероятно тази седмица в парламента ще влезе отхвърленото президентско вето върху Закона за МВР, свързано със създаването на една нова дирекция, наречена „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма“. Сред мотивите, с които държавният глава върна тези мотиви, беше опасността за дублиране на функциите на тази нова структура с Националната служба за охрана. Той видя противоречие с Актуализираната стратегия за национална сигурност на страната и зададе въпроса защо при организирането на такава промяна не се търси синхронизация и релевантни промени в Закона за Националната служба за охрана, за да бъдат предотвратени евентуални конфликти и рискове във връзка с безопасността както на охраняваните лица, така и на личния състав на тези структури.
Сега по темата ще говорим с началника на Националната служба за охрана генерал Красимир Станчев. Той не е много чест събеседник. Здравейте, ген. Станчев.
Бригаден генерал Красимир Станчев: Добро утро!
Всъщност може би почти веднага след като поехте този пост поставихте въпроса за промени в Закона за НСО. Струва ми се, бяхте ги мотивирали с това, че е необходимо законодателно да бъде създадена една стабилна държавна охранителна служба. Явно това не е приоритет на политиците. Смятате ли, че скандали, случаи, съмнения около НСО водят до това да се създават паралелни структури на Националната служба за охрана? Аз споменах тази структура в МВР, но нека кажем, че и към главния прокурор има служба с подобни функции.
Така е. Още в края на миналата година предложихме законът да бъде ревизиран пет години след влизането му в сила. Още не е късно това да се случи, но преценката е на народните представители. За съжаление трябва да кажем, че професионалната позиция в сегашния случай беше пренебрегната. В НСО нямаме политици и не се занимаваме с политика. Прилагаме закона, а не го коментираме.
Вижте колко интересно – нямате политици, не се занимавате с политици, а охранявате политици. Т.е. би трябвало да имате пряк път, когато имате въпроси, които да поставите.
Да, така е. Но нека нещата да бъдат по законоустановения начин.
Може би е хубаво да уточним тук това с кого говори НСО, тъй като сега станахте жертва на междуинституционалните противоречия. Вие служба на президента ли сте? Служба, която се съобразява със Стратегията за национална сигурност на България, която пък трябва да бъде контролирана през специализираната комисия за службите в парламента?
Вижте, НСО принадлежи на българската държавност и това се случва вече повече от 140 години. Това е, което искам по някакъв начин да „вкарам“ в мнението на обществото. Иначе контролът върху дейността на службата осъществява Народното събрание чрез ресорната си комисия. Президентът осъществява общо ръководство, което на мен малко ми звучи... Но назначава началника, съгласувано с Министерския съвет, назначава заместник-началниците на НСО, утвърждава щатния състав и структурата на НСО, забележете, която обаче е обвързана с Правилника (за прилагане на Закона за НСО). Т.е. в случая аз нея не мога да я пипна.
Законодателят мъдро е поставил НСО на здравословна дистанция от всички власти. Общото ръководство, както казах, е на президента, контролът е на Народното събрание, бюджетът се определя от изпълнителната власт. Чухме теза, че НСО била безконтролна, което просто не е вярно. Такъв коментар издава откровено невежество.
Колко пъти ви е контролирала комисията към парламента? Каквото и да означава думата контролирала.
Честно казано, мен не ме е контролирала комисията. Имал съм срещи с тях, имал съм дебати, но те са били извън темата контрол. Разбира се, в началото на тази година извършихме годишен анализ на дейността от миналата година. Предали сме го в Народното събрание и на министър-председателя и на президента този отчет.
Става ясно, че няма как да бъдете пришити единствено и само към президента, след като има съгласуване с Министерския съвет и МС дава парите. Това е тази закачка, която върви на друго ниво, „междусъседско“. Кажете вие какво предлагате като промени или поне какво бихте сложили на масата за разговор – както казахте вие, законодателят решава.
Вижте, за мен е изключително важно да се промени Правилникът за прилагане на Закона за Националната служба за охрана. Той в 50% от своя състав е Правилник за прилагане, в останалите 50% е Устройствен правилник. Това е било един хитър ход на предишни началници, които така са решили да вържат структурата в едно положение, в което няма как да го пипнат това нещо, ако ме разбирате правилно.
Не, не ви разбирам. Обяснете какво всъщност може да се случи?
Добре, ще ви кажа. Кажете ми в кой правилник за прилагане на закон има такъв „устройствен“ вариант? Примерно, да вземем Министерството на отбраната. Някъде има ли правилник, който да обяснява всяко поделение на каква територия се намира и какво извършва? Няма такова нещо. Това не е правилник за прилагане на закон.
По принцип да. Т.е. искате това да бъде променено?
Ами да. Аз имам идеи какви нови структурни звена мога да направя. Някои мога да ги закрия, но нямам това право. Сега ако трябва да направя нещо, това означава, че трябва да го вкарам в едно от съществуващите звена и вътре да направя някакво подзвено в него. Това е глупава идея.
Друго какво трябва да се промени според вас? Може би кръгът на лицата, а той сега по естествен път ще се промени, но към този момент?
Да. Кръгът на лицата се променя, естествено, но нека да изчакаме да мине Законът за МВР и в крайна сметка каквото постъпи към нас, това прилагаме.
Нали знаете, че най-често НСО бива атакувана заради охраната на някои, които сега не са активни политици, а други пък не идват на работа... Смятате ли, че това също трябва да се изчисти, ако се тръгне към ревизия в закона?
Пак казах, всичко е въпрос на това какво ще реши законодателят. Да, съгласен съм, че така трябва да се случи.
Добре. Аз исках да поговорим и по други аспекти от вашата работа, но все пак ми се ще още малко да останем на тема дублиране и в тази част, в която президентът всъщност изразява притеснение за възможна конфронтация. Да се надяваме, че няма да се случи такова нещо. Направи ми впечатление, аз до скоро не знаех, че един от доскорошните заместник-шефове на НСО е оглавил това бюро към главния прокурор. Т.е. очевидно кадри на НСО ще захранват тези нови охранителни структури и как това се отразява на вашата численост, на вашата експертност?
Първо искам да кажа, че НСО е строго критикувана, така доколкото разбирам, и от представителите на държавната власт, и от масовия гражданин, който се изказва във форумите. Защо тогава тези кадри ги търсят от нас?! Ето това искам да попитам.
Това е риторичен въпрос. Иначе чисто кадрово как ви се отразява това?
Кадрово се справяме все още по някакъв начин, но мисля, че скоро това ще се прекрати.
А имате ли възможност да сте конкурентни, да назначавате нови хора с добра подготовка, с лоялност, за която също искам да поговорим?
Вижте, в НСО по принцип се кандидатства трудно и моята идея е да стане още по-трудно. Предвидили сме мерки във връзка с тестовете. Имаме намерение да вкараме употребата на полиграф, но всичко е въпрос на норма, на законова норма, която трябва да се промени.
Т.е. вие и това не можете да направите в момента, така ли?
Ами не мога, да. Не е разписано.
Чудесни ръководни функции имате явно, след като почти всичко сте ограничен да направите.
Мога да благодаря на някой, който преди това го е направил.
Добре, но така или иначе с наличните възможности, които имате, как се работи по отношение на лоялността на хората, на мотивацията им, на физическата им издръжливост, ако щете, дори на техниката, с която работят вашите служители?
Вижте, по принцип имаме тестове. Когато един човек кандидатства в службата, той минава тестове за интегритет, за лоялност. Това е едната част. Другата, която казвате, е тест за физическа издръжливост. Това е също етап от нашите изпити. За работата с техника – това вече е проява на компетентност, която някой вече може да я има, но в крайна сметка той се обучава тук да работи с тези неща.
И тези пари, за които често ви критикуват, тези 40 милиона, достатъчни ли са ви?
Засега са ни достатъчни, да.
А много ли са? Опитвам се да се ориентирам защо някой смята, че сте луксозна платена служба, която, така, основно провокира скандали.
Вижте, аз с такива хора не бих искал да разговарям. Не бих искал въобще да им давам отговор. Ние изобщо не сме и 1200 души, а сме със „-стотин“ по-малко. Така че вие сами си направете сметката доколко правилни са техните изказвания.
Да. Обаче възникват около различни обществени скандали – даже сега мярнах някъде покрай случая със снимките и записите на премиера, че депутат от ГЕРБ постави въпроса НСО да дава обяснение. Хайде да си поговорим дотам, докъдето вие можете да си говорите с мен, с Радиото, по тази тема, тя е важна. Колко сте сигурен във вашите служители? Може ли изобщо да се допусне, че служител на Националната служба за охрана би си позволил, дори вече бивш да е, да навлиза в личното пространство на което и да е от охраняваните лица? Сега, чухме ген. Димитър Владимиров, който каза, че това е абсурд, че има периметри, че няма как това да се случи. Сигурно това е теза, която изглежда защитна и нормална, но сигурен ли сте в хората, които стоят до най-първите ни мъже, че те не навлизат в личното им пространство и не ги шпионират?
Да, сигурен съм! Сигурен съм и в хората, които стоят до министър-председателя – защото това е конкретният случай. Това са хора, които почти 11 години работят с него. Нямаме напуснали хора от тези екипи и сами разбирате, че между тях се е създало необходимото доверие.
Сега, въпросът е тези хора могат ли да допуснат някой друг, който да злоупотреби. Защото чухме записи с премиера. Очевидно изглеждат правени... С цялата уговорка, че приличат на премиера. Аз сега няма да казвам дали е той, но ако е той, личи си, че са правени близо до него, тези ваши хора, тези ваши момчета, те имат ли задължението все пак да са сито кой стига до премиера или това вече е преценка на самото охранявано лице?
Вижте, самите записи аз не съм убеден, че са извършени в ситуация, в която охраната е била твърде близо до него. Записите за мен са неизвестно с какъв източник. Но има много вероятности да бъде записан човек, ако става въпрос, че това е той. Но не става дума, че те са извършени вкъщи.
Става въпрос, че са извършени от някого, който е близо до него. Дали му следи телефона или стаята, има такова усещане, че някой, който е близък и аз затова ви питам – например може ли някое от охраняващите лицата да каже „не, този човек няма да стигне до премиера“, а премиерът е казал да го пуснат? Очевидно личните контакти ги определят охраняваните лица, нали така?
Ами така е, да.
Добре, сега, кажете по отношение на пътните инциденти – те също са много често основа да бъдете атакувани. Предприемате ли нещо в тази посока?
Колко често са пътните инциденти, ако мога да попитам, ако ме извините? Вижте...
Не, на фона на общата статистика разбира се, че не са често, но когато се случва, влиза в новините и затова изглежда, че, хайде, има.
Да, има пътни инциденти и от началото на тази година всички пътни инциденти се оповестяват на първо място от нашата служба. Само че се отразяват от медиите по един безпардонен начин. Става въпрос за драскотини, които изобщо не са тежък пътен инцидент. Става въпрос за признаване на вина от другия човек, нашите коли са били паркирани... Имахме един пътен инцидент в Пловдив, имахме случай миналата година с едно момче, което наш служител го бутна – това беше точно на булеварда „Драган Цанков“. Това са тежките пътни инциденти, станали под мое ръководство. За останалите неща - моля не ме карайте да плащам данък на старите началници, но наистина никой не ги възпитава хората в това чувство на безнаказаност.
Аз не ви карам да отговаряте за предишните началници, но така или иначе вие сте от години в Националната служба за охрана и всеки един, независимо от това на какъв ранг се е намирал, носи отговорност за това, което се случва в НСО. И, сега, не знам, ще поемете ли тогава отговорност за ваш служител, който е в ареста?
За служителя, който е в ареста – може би трябва да бъде там, но нека да не коментирам предварително неща, които са във фазата на това разследване. Значи, когато има някаква вина, тогава! Нека да бъде доказаната вината, ако ме разбирате какво искам да кажа...
Аз ви разбирам, защото с това се занимавам. Въпросът е, че в този момент той е в ареста и какъв е неговият статут, например, от гледна точка на трудово-правните му отношения. Той не е на работа, но служител ли е още на НСО?
Той е служител на НСО, но временно са прекратени неговите правомощия да изпълнява задълженията си...
По физически причини, защото е в ареста...
Не защото е в ареста, а защото срещу него се води досъдебно производство.
Добре, но това беше ли основание да направите някаква допълнителна проверка, да установите дали наистина има някакви такива хора. Аз не знам дали е коректно да ви питам какви са заплатите, но ниски ли са заплатите, за да се налага да се търси някаква алтернативна работа? Сега, вие ще кажете „било е преди мен“, но вие сте чували легенди за хора, които...
Не, не се оправдавам по този начин...
Да, за хора, които денем са държавни бодигардове, а нощем са хора от ъндърграунда. Това как контролирате?
Вижте, не мога да нося отговорност за личния живот на маса хора, които са в нашата служба. Това означава, че аз по някакъв начин трябва да присъствам до повечето от тях. Нали разбирате, че няма как да го направя това нещо. Надявам се, че това, което говорите за ъндърграунда, не е толкова вярно, нали, малко остана като клише това. Но наистина с колегата, който е в ареста, това ме подтикна към мисълта да вкараме полиграф в дейността на службата, защото полиграфът ще хване точно настройките на един човек – дали има възможност да извърши и дали е извършил нещо в миналото, ако ме разбирате. И след това периодично хората могат да се проверяват.
Работят ли психолози със служителите на НСО?
Опитват се, работят с една немалка част от тях, но по-голямата все още не е минала през някакъв пряк контакт с психолозите.
Добре, ако вашите искания за промени в закона не бъдат чути отново, имате ли възможност, както се казва, с подръчни средства да държите тази служба да работи адекватно? Въпреки че казвате, че не можете да пипате структури, не можете да въведете някакви допълнителни тестове и контрол за лоялност?
Не, тестовете за контрол и за лоялност аз ви казах, че ги имаме. Но винаги има начин, по който да се справя с нещата. В това можете да бъдете сигурни, няма как да ги оставя така хората.
Но все пак предпочитате да има промени в закона. Сега, последно да ви питам, освен главният прокурор, който се отказа от охраната – не знам дали го е мотивирал, мотивирал ли го е или просто така е решил? Нещо недоволен ли е от момчетата? Те толкова много се грижеха по време на протестите за него?
Вижте, то се случи в самото начало. Не сме имали време да (...) едни такива реплики, но със самото встъпване в длъжност и почти след това, няколко месеца по-късно.
Взе охранителите си от НСО и сега го охраняват в Бюрото за (защита на) магистрати?
Да.
Други охранявани лица оттеглили ли са охраните?
Не.
Т.е. няма някакво, така, критично недоверие към вас?
Надявам се да няма такова недоверие.
Сега, знам, че не сте в тази позиция да коментирате това, но това, че в момента президентът е в малко изолационна позиция може би по някакъв начин ще рефлектира и върху всичко, което от НСО искат като законодателни промени, но пък говоренето има смисъл.
Да, аз ви казах. Много се надявам да ни поканят на един професионален разговор. Ние сме експертите по отношение на охраната на държавни лица. Колкото и да ми се вижда нелепо, не би трябвало политиците да го обсъждат в такъв вариант.
Благодаря ви. Трайно ли ще имате контакти с медиите или сега само защото е важно в този разговор да се чуе, че има и друга, автентична, охранителна служба, говорите?
Вижте, аз не се стремя за...
О, не става дума за медийна изява, става дума за поставяне от първо лице на проблеми. Аз за това ви питам.
За проблемите, ако трябва, и дотам ще стигнем.
Добре, благодаря ви за този разговор! Генерал Красимир Станчев, началник на Националната служба за охрана, в интервю за „Преди всички“.
Интервю на Силвия Великова, Програма „Хоризонт“, „Преди всички“
Източник: Българско национално радио